Het is makkelijker gezegd dan gedaan: je talenten vinden. Want wat je zelf doet is normaal toch? Dat doe je elke dag, wat is daar nou voor bijzonders aan? Een aardige manier om je talenten te vinden is door de scherpe randjes op te zoeken. Waar gaan ze andere mensen irriteren? Wanneer ergert het jou dat anderen zo moeilijk doen?
Neem nou Pieter Omtzigt. Dossiervreter, zegt iedereen. Pitbull. Hij laat nooit los. ‘Niet loyaal,’ zegt onze premier. Iemand zie zichzelf blijft, denk ik dan. Wat zouden zijn talenten zijn? Denk daar maar eens over na.
Misschien heb je dat zelf ook. Dat mensen je een ‘functie elders’ toewensen. Wat doe je dan? Word je boos, verdrietig? Of ga je nadenken: wat bedoelen ze eigenlijk? Waarom begrijpen ze je niet? Wat wilde je eigenlijk bereiken? Ook zo kom je op je talenten. En misschien wilde je ook wel liever een functie elders. Dan weet je dat meteen ook. Want als mensen je talenten nooit waarderen, zit je op de verkeerde plaats. In de verkeerde baan of misschien op de verkeerde opleiding. Dat kan je onzeker maken, je gaat aan jezelf twijfelen. Ik ken jongeren die verschillende opleidingen hebben gedaan, telkens stopten en uiteindelijk werd de twijfel een depressie.
Ik voorkom dat liever. Als jongeren al bij hun profiel- of studiekeuze hun ‘functie elders’- momentjes kunnen vinden, leren ze op een vroeg moment in hun leven. Als je neus stoot op het moment dat je nog keuzevrijheid hebt, leer je je talenten zien als de gevolgen minder groot zijn,. Als je je talenten kent, heb je een kompas, dan weet je welke richting je moet gaan als het roer echt om moet, later in je leven. Zoals ontwikkelingspsycholoog Steven Pont zegt ‘Als kinderen in hun jonge jaren leren om te gaan met kleine tegenslagen, de kleine golven, dan weten ze ook wat ze moeten doen in hun latere leven als het stormt en de golven hoog worden. Als je in een veilige omgeving leert wat je moet doen bij tegenslag, ben je in je latere leven meer weerbaar.’ Dus als leerlingen in de bovenbouw van de middelbare school op onderzoek uitgaan en ervaren waar ze hun neus stoten en waar ze tot hun recht komen, hebben ze een les voor hun leven geleerd. Dan kunnen ze later in hun leven hun loopbaan beter in eigen hand houden en omgaan met veranderingen op hun werkplek. Misschien zijn ze ze wel voor, of weten ze juist hoe je die kunt gebruiken. Dat is goed voor hun zelfvertrouwen, nu en in de toekomst.
Dus mijn tip aan alle jongeren is: maak eens een lijstje van wanneer andere mensen zich aan jou ergeren. Waar zat het tegen? Wat lukte er niet? Zet erachter wat je eigenlijk wilde bereiken, et voilà: daar heb je je eerste lijstje met talenten. Natuurlijk kunnen ook ouders zo’n lijstje maken voor zichzelf. En Pieter Omtzigt? Ik ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta, want dan zocht ik een functie elders. Om tot rust te komen en me te bezinnen of dit wel is wat ik wil. Gelukkig ben ik Pieter Omtzigt niet. Soms moet je doorbijten om te staan voor je principes, ook dat hoort erbij.
0 reacties