‘Maar Marjoke, waarom dan Economie?’
Ik kan me niet herinneren dat iemand mij dat heeft gevraagd. Ik zou wel een antwoord hebben gehad: het leek me wel nuttig. Je leert er de wereld mee begrijpen. Wat je ermee kon? Dat heb ik me nooit afgevraagd. Net zo goed heeft niemand ooit echt gevraagd waarom ik arts wilde worden. Want als je het al eng vindt om in koeienogen te snijden, hoe moet dat dan met lijken als je Geneeskunde studeert?
Na mijn studie ben ik gaan werken als Econoom onder andere bij Marketing en Verkoop en als Kwaliteitsmanager. Totdat de combinatie van werk bij een werkgever waar altijd wel een grote reorganisatie was, een partner met een drukke baan elders en een jong gezin, teveel werd. Toen heb ik ontslag genomen. Het voelde als een bevrijding en ik heb mezelf beloofd dat ik alleen nog maar zou doen waar ik plezier in had en me nuttig in zou voelen. Geen idee wat dat was, het mobiliteitstraject had weinig geholpen. Ik besloot maar te kijken wat er op mijn pad zou komen. Om niet stil te zitten stortte ik me op vrijwilligerswerk op school, bijvoorbeeld als overblijfmoeder en juf voor kinderen die extra uitdaging in het rekenen nodig hadden. Maar ook in de kerk, zoals gezellige mini-kerkdiensten organiseren voor peuters en kleuters, en schrijven voor een lesmethode voor de kerken in Nederland. Ik startte ook allerlei opleidingen: een studie Psychologie, een schrijfopleiding voor kinderboeken en tenslotte ben ik coachopleidingen gaan doen. Jongerencoaching en Talent- en Loopbaancoaching. En daarmee had ik mijn roeping gevonden: jongeren helpen met de eerste stappen in hun loopbaan en studiekeuze.
Na mijn studie ben ik gaan werken als Econoom onder andere bij Marketing en Verkoop en als Kwaliteitsmanager. Totdat de combinatie van werk bij een werkgever waar altijd wel een grote reorganisatie was, een partner met een drukke baan elders en een jong gezin, teveel werd. Toen heb ik ontslag genomen. Het voelde als een bevrijding en ik heb mezelf beloofd dat ik alleen nog maar zou doen waar ik plezier in had en me nuttig in zou voelen. Geen idee wat dat was, het mobiliteitstraject had weinig geholpen. Ik besloot maar te kijken wat er op mijn pad zou komen. Om niet stil te zitten stortte ik me op vrijwilligerswerk op school, bijvoorbeeld als overblijfmoeder en juf voor kinderen die extra uitdaging in het rekenen nodig hadden. Maar ook in de kerk, zoals gezellige mini-kerkdiensten organiseren voor peuters en kleuters, en schrijven voor een lesmethode voor de kerken in Nederland. Ik startte ook allerlei opleidingen: een studie Psychologie, een schrijfopleiding voor kinderboeken en tenslotte ben ik coachopleidingen gaan doen. Jongerencoaching en Talent- en Loopbaancoaching. En daarmee had ik mijn roeping gevonden: jongeren helpen met de eerste stappen in hun loopbaan en studiekeuze.
Natuurlijk moesten ook mijn kinderen in de derde klas hun eindexamenprofiel kiezen. Als eerste mijn oudste zoon en hij koos een profiel, waarvan ik dacht ‘Hoe kom je daar nou bij?’ We hebben daarover gepraat, ik heb hem laten zien wat je kunt worden met dat profiel en hoe ik hem zag. Hij herkende dat en heeft zijn profiel aangepast, eigenlijk ging het ook maar om één vak. Inmiddels is het afgestudeerd en rijdt hij op zijn fiets iedere dag fluitend naar zijn werk. Missie geslaagd.
Mijn andere twee kinderen zijn ook goed op weg. Met vallen en opstaan, want ook al doe je wat bij je past, niet alles is altijd leuk aan je studie en je werk. Ook zij twijfelen wel eens.
Ik twijfel niet meer. Ik geniet ervan om te zien hoe zij als mens zijn geworden, hoe ze zich ontwikkeld hebben. Sowieso geniet ik ervan om te zien hoe uit jonge mensen mooie volwassenen groeien. Hoe ze het leven ontdekken.
Behalve bij jongeren die voor hun profiel- en hun studiekeuze staan vind je me regelmatig in de sportschool bij de yogales of in een zaal vol apparaten, of ik ben buiten aan het rennen of wandelen, in de tuin om voor de planten te zorgen, of ik zit met mijn neus in een boek of achter de laptop om zelf te schrijven.
Mijn belangrijkste kwaliteiten zijn dat ik goed kan luisteren, naast goed praten en schrijven, ik leef veel mee met anderen, heb een groot inlevingsvermogen, werk vaak gestructureerd maar ik ben ook flexibel, ik ben creatief en analytisch en ik denk het liefste in oplossingen.
Graag help ik ook jou met een goede start: een bewuste profiel- en studiekeuze. Zodat je klaar bent voor je toekomst!