Onlangs reed ik reed door onze nieuwste nieuwbouwwijk, in de tijd dat het zwaar had geregend. De wadi’s die speciaal voor de opvang van het overtollige regenwater waren aangelegd hadden hun werk goed gedaan: waar anders gras was met in de zomer en het voorjaar allerlei inheemse bloemen, is nu water.
Profielkeuzeproject ‘Kijk op de wijk’
Het deed met denken aan de tijd dat de wijk er nog niet was. Mijn oudste twee kinderen zaten toen voor hun profielkeuze en de school had daarvoor onder andere een project bedacht: ‘Kijk op de Wijk’. In groepjes mochten ze deze wijk ontwerpen: waar moesten huizen komen? Waar straten? Waar speelruimte voor kinderen? En waar moest overtollig regenwater worden opgevangen? Een superleuk en leerzaam project, een praktische manier om je talenten te ontdekken. Het verschil tussen mijn beide kinderen was groot: waar de één zich opwierp als de regelaar in het groepje, het werk ging verdelen en zich gigantisch ergerde aan de klaplopers die er onvermijdelijk waren, genoot de ander van de inhoud. Die verbaasde zich erover dat er zoveel bij kwam te kijken, hij zag die wijk als het ware voor zich. Door hem leerde ik dat er tegenwoordig wordt nagedacht over dat regenwater, als er nieuwe wijken worden gebouwd.
Talent ontdekken?
Het idee achter dit project was dat leerlingen op deze manier zichzelf leerden kennen en dat ze dat zou helpen met de profielkeuze. In die tijd zagen mijn kinderen het verband niet en ik ook niet direct. Het was vooral een opdracht waar je een cijfer voor kreeg, dat meetelde bij het vak Aardrijkskunde of zo. Niet iets dat te maken kon hebben met je profielkeuze. Mijn ene kind ergerde zich voornamelijk en de ander genoot. Toch zag je bij beiden hun talenten eraf spatten, maar dat is kennis achteraf. Mijn dochter is nu advocaat, eerlijkheid is haar thema. Zij was degene die zich ergerde aan haar groepje. Dat er mensen een goed cijfer zouden krijgen, terwijl ze er amper hun best voor deden, was niet eerlijk. Ze koos Economie & Maatschappij en daarna natuurlijk een studie Rechten. Mijn zoon, die genoot van het ontwerpen van het landschap, heeft Bos- en Natuurbeheer gestudeerd. Hij ging ‘aan’ op de inhoud van het project.
De school is gestopt met deze aanpak als onderdeel van de profielkeuze. Ze zagen er zelf ook het nut niet meer van in en het kostte veel tijd. Wel jammer, want ik weet nu dat je de talenten er zo goed in kunt terugvinden. Zeker als je zorgt dat je kind er zijn talenten bij weet te benoemen.
Op zoek naar het talent van jouw kind?
Is jouw kind nu profielkiezer? Of al studiekiezer? Heeft het geen idee van wat zijn of haar drive is? Die unieke combinatie van talenten waar hij of zij van ‘aan’ gaat? Zie jij ze wel, maar denk je ‘dat moeten ze zelf maar ontdekken?’, of zie jij het misschien ook niet?
Op 1 juli 2022 a.s. geef ik de volgende talentworkshop voor ouder en profiel- of studiekiezer en kun je kennismaken met het denken in talenten én hoe het jullie kan helpen.
Voor meer info en aanmelding (voor 24 juni) mail: Marjoke@beeready.nl
0 reacties